Juletips til salonger – del 2

Juletips til salonger – del 2

olianna One comment
Diverse

Julen fører med seg mange begivenheter både i forkant og etterkant av julefeiringen, og en av disse er julebord. Mange er i den sammenhengen åpne for å unne seg noe ekstra, og det gjør vår bransje svært populær de siste månedene av året.

julebord

På julebord så vil man jo være fin fra både topp til tå, så her er alle skjønnhet- og velværebehandlinger høyaktuelle. Derfor vil det være smart å rette fokus på julebord i markedsføringen.

julebord_fin

Og når man skal sette fokus på noe, så er det fristende å også gi et tilbud av noe slag. Det behøver man jo ikke nødvendigvis. Som nevnt i forrige innlegg så er det viktig å gi folk en grunn til hvorfor de skal benytte seg av det man reklamerer med.

Hvorfor skal en kvinne komme til din salong før julebordet hun er invitert på?

Jo, fordi du kan gjøre så mye mer enn hun får gjort selv på baderommet.

Jo, fordi du kan tilby henne (eksemelvis) både negler, glatte legger og design av bryn.

Jo, fordi hun hos deg både blir fin og får et kjærkomment avbrekk fra en ellers stresset førjulstid.

66fdc0e051e60028fec33bcbc52082c3

Før du går i gang med markedsføringen, så noter deg noen punkter på hva som vil tiltrekke kunder til din salong. Se salongen din fra en potensiell kundes ståsted, og hva du selv baserer avgjørelsene dine på når du velger butikk/salong. Bruk disse punktene aktivt både nå i førjulstida og ellers i året, og juster dem etter sesongene. Du bør skille deg litt ut fra konkurrentene for å tiltrekke deg oppmerksomhet, så vær gjerne litt kreativ.

original_keep_calm_new

Og husk at det er mennesker du skal tiltrekke deg. Mennesker er personlige, og de liker et personlig preg. Å bestille time hos eller gå inn på et helt nytt sted kan virke litt ubehagelig for mange, fordi vi fra naturens side foretrekker det kjente og trygge (som for eksempel vårt eget baderom).

salong

Et bilde av deg eller personalet i salongen kan derfor være en «icebreaker» for mange. Smilende terapeuter i hyggelige omgivelser er en varm invitasjon. «Vi er her for å ta vare på deg og for skjemme deg bort!»

Dette er også noe å tenke på i forbindelse med nettsider og sosiale medier generelt; å bruke et bilde av seg selv/personalet som profilbilde på sosiale medier vil være mer tiltrekkende for folk flest enn en logo eller et produkt. Det samme gjelder på nettsidene dine, for det vil være langt «tryggere» å bestille time hos blide ansikter på et bilde enn hos en upersonlig logo.

aquanovo_face

Men tilbake til tilbud. Om du først vil gi et tilbud, så bør du tenke over det økonomiske aspektet for din egen del. Gir du tilbud med avslag på behandlinger, så betyr dette tapt arbeidsfortjeneste for deg. Selv om det kan tiltrekke seg flere kunder, så vil det fortsatt være mindre inntekt knyttet til den tiden det tar å utføre tilbudsbehandlingen – og lønn skal man ha uansett.

no-money-no-fun-cum-sa-faci-rost-de-bani-de-buzunar_size1

Så må man også sette det i et mer langsiktig perspektiv. Rabattert pris på behandlinger vil kunne tiltrekke seg nye kunder, men vil disse kundene komme igjen senere? Hvis man betalte 250,- kr sist, hvorfor skal man da betale 500,- kr for samme behandling neste gang? Det kan fort snike seg inn tanker hos kunden om overbetaling vanligvis, og man vil heller se etter samme behandling et sted som tilbyr lavere pris. At det rimeligere stedet kanskje ikke gir samme kvalitetsbehandling som deg betyr ikke nødvendigvis noe for en kunde som kun tenker pris.

cheap_nails

Det vil alltid være kunder som vil komme til salongen din kun den ene gangen, men for omsettingen burde ikke det være standarden. Faste kunder gir et trygt innteksgrunnlag, og faste kunder er fornøyde og vil anbefale deg videre til andre. Faste kunder er den aller beste og mest effektive markedsføringen man kan ha!

fotpleiekunde

Rabatterte priser er heller ikke nødvendigvis effektivt dersom prosenten er relativt lav. Men setter man høyere prosent, så vil det igjen gå hardere utover arbeidsfortjenesten. 50% avslag på en behandling er 50% mindre timebetaling til deg – kostprisen er uansett den samme.

50prosent

Så kanskje er det lurt å se på alternative tilbud istedet, for det skal gjerne ikke så mye til før kunder slår til. Vi liker gode tilbud, og vi elsker ordet GRATIS!

Et eksempel er en el-kjede som for en tid tilbake hadde en kampanje med «Kjøp flatskjerm – få med en kroneis på kjøpet!» Man kan le av konseptet, for det høres ganske meningsløst ut. Men si at du rundt de tidene var på jakt etter en ny flatskjerm uansett. Hvilken kjede ville være den første som dukket opp i tankene når du satte deg i bilen den påfølgende lørdagen? Og hvis du likevel skulle bruke flere tusen kroner på en flatskjerm, hvorfor ikke velge å få med den kroneisen da? Det blir jo en artig greie for kundene som ikke koster elkjeden all verden å gi.

gratis

Kanskje har du noen produkter i salongen som ikke har solgt like bra som du håpet, og du sitter igjen med et lite lager. En gratis neglelakk eller en gratis håndkrem er ikke mer som skal til, eller hva med et tilbud om at alle som kommer for en fotpleiebehandling får 50% på utvalgte fotpleieprodukter, for eksempel?

valentine2015_nailbar

Eller rett fokus mot en hyggelig twist istedet. «Vi serverer varm eller kald drikke og smakfulle godbiter», som de gjør i nailbarene.

lcn_kaffe

Et annet tips er å sette sammen en pakkeløsning, at du lager en «julebordspakke» satt sammen av flere type behandlinger. Recolution + voksing av legger. Vippeextension + spa manikyr. Eller se på mulighetene for å spare inn tidsmessig på slike sammensettinger, slik at du kan gi en rabatt uten å tape arbeidsfortjeneste. Man kan for eksempel farge vipper og bryn mens kunden ligger med parafin i en fotpleiebehandling.

Uansett hvilket tilbud du vil gi, så husk å sette en klar tidsbegrensning. Dette bør komme frem i markedsføringen rundt kampanjen, for å unngå sure miner fra de som kommer i etterkant av kampanjen.

tids2

Flere tips kommer senere i uka, så stay tuned! 🙂

1 Comment

Julegavetips til salongen – AquaNovoBloggen

november 27, 2016 at 8:47 am

[…] har tidligere rettet fokus på salg av gavekort og behandlinger i tilknytting til julesesongen, og nå vil vi inspirere til mersalg av produkter i salongen […]

 Reply

Legg inn en kommentar

Aquanovo AS

Storgata 16,
2815 Gjøvik
Tlf: +47 63 85 77 11

www.aquanovo.no

Åpningstider:
Mandag - fredag 09:00 - 16:00
Nettbutikken er åpen 24/7:
AquaNovo Webshop

SØK


Facebook

Temaer

Bloggkalender

oktober 2016
M T O T F L S
« sep   nov »
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  

Bloggarkiv

SØK

%d bloggere liker dette: